Specialiosios olimpiados sąjūdžio istorija

Kenedžių šeima iš Masačiusetso valstijos su sutrikusio intelekto faktu susidūrė tada, kada Josefo  ir Rozos Kenedžių šeimoje gimė mergaitė su šia negalia. Seseriai Eunice Kennedy Shriver atrodė labai svarbu, kad tokiems vaikams būtų suteikiama galimybė užsiiminėti fizine veikla, pagal galimybes sportuoti ir žaisti įvairius aktyvius žaidimus. Ji tikėjo, jeigu yra sukuriama atitinkama aplinka ir sudaromos tinkamos galimybės, šie asmenys gali daug pasiekti. Specialiosios olimpiados sąjūdžio užuomazga – 1963 metų vasara, kai Eunice Kennedy Shiver suorganizavo penkių savaičių vasaros stovyklą sutrikusio intelekto asmenims. Stovykla buvo surengta jos namuose Maylande. Stovykloje dalyvavo 100 sutrikusio intelekto vaikų bei suaugusiųjų. Stovyklos programoje buvo fizinė veikla – plaukimas, tinklinis, jojimas, (Eichstaedt&Lavay, 1992).

Nuo 1963 iki 1968 metų įkurtas Joseph P. Kennedy fondas drauge su Amerikos sveikatos, fizinio lavinimo ir rekreacijos aljansu (American Alliance for Health, Physical Education and Recreation) suteikė finansinę paramą žmonių, susidomėjusių sutrikusio intelekto asmenų ugdymu, veiklai. Taip pat, buvo finansuojami universitetų, bendruomenių ir privačių organizacijų projektai sutrikusio intelekto asmenų ugdymui, atliekami tyrimai ir kuriamos fizinio, sveikatingumo bei specialios sporto programos.

1968 metais Joseph P. Kennedy fondas iš Čikagos gavo pasiūlymą suorganizuoti sutrikusio intelekto asmenų lengvosios atletikos varžybas. Fondas skyrė varžybų organizavimui 20000 JAV dolerių, tačiau pareikalavo, kad šalia lengvosios atletikos varžybų vyktų ir plaukimo varžybos, būtų laikomasi graikų olimpiados principų. Taigi, 1968 metų liepos 19–20 dienomis įvykusios varžybos Čikagoje yra laikomos pirmomis tarptautinėmis vasaros specialiosios olimpiados žaidynėmis. 1968 metais buvo sukurtas Specialiosios olimpiados tarptautinis komitetas (ne pelno siekianti organizacija), kurio funkcijos buvo ne tik surengti specialiosios olimpiados žaidynes, bet ir skatinti sutrikusio intelekto fizinio pajėgumo, sveikatingumo ir treniravimo programų kūrimą (Eichstaedt & Lavay, 1992).

1989 metais buvo įkurtas Lietuvos specialusis olimpinis komitetas, kuris organizuodamas sportinę veiklą, pagal SOI rekomendacijas, yra vienintelė organizacija Lietuvoje vykdanti sportines ir motorinio aktyvumo programas sutrikusio intelekto asmenims.


Plaukimo nauda ir Specialiosios Olimpiados filosofija



Plaukimas – vienintelė fizinės veiklos forma, tuo pat metu gebanti stiprinti ir atpalaiduoti organizmą. Plaukimas tokia sporto šaka, kurioje pasireiškia visos fizinės ypatybės – greitumas, jėga, lankstumas, ištvermė; motoriniai gebėjimai – pusiausvyra, koordinacija, vikrumas, galingumas, reakcijos spartumas. Plaukiant yra apkraunami visi organizmo raumenys tuo pačiu metu. Tokiu būdu žmogaus organizmas aktyviai dirba, bet tuo pačiu ir atsigauna, atsistato. Plaukimas ypač teigiamai veikia besivystantį organizmąi – suformuojama atitinkama kūno laikysena, šalinami judamojo aparato sutrikimai, pagerėja širdies ir kraujagyslių, kvėpavimo bei kitų sistemų darbas. Plaukimas ramina nervus, gerina miegą,  atpalaiduoja organizmą, padeda atsikratyti psichologinės įtampos bei streso, organizmas atsikrato nereikalingų riebalų, nes sudeginamas didžiulis kiekis kalorijų. Gebėjimą plaukti būtina skatinti ir ugdyti.

Specialiosios olimpiados sąjūdis yra pagrįstas tikėjimu, kad sutrikusio intelekto žmonės gali, atitinkamai pateikus instrukciją ir paskatinus, mokytis, džiaugtis ir gauti naudos iš dalyvavimo individualiame ir komandiniame sporte.

Mokymo plaukti programa stiprina intelekto sutrikimą, proto ir psichikos negalią turinčių vaikų ir jaunuolių fizinę ir psichinę sveikatą, vykdo ligų prevenciją, fizinį pajėgumą, suteikia galimybę atsipalaiduoti, skatina užimtumą, aktyvų laisvalaikio praleidimą, saviraišką, savarankiškumą, padeda spręsti socialinės atskirties mažinimo problemas, gerina neįgaliųjų socialinę integraciją į visuomeninį gyvenimą bei gyvenimo kokybę, neįgalieji įgyja dar daugiau bendravimo, bendradarbiavimo įgūdžių, pasitikėjimo savo jėgomis.

Specialiosios olimpiados šūkis:

LEISKITE MAN LAIMĖTI, BET JEI MAN NEPAVYKS, PASKATINKITE MANE SIEKTI PERGALĖS!

 

Įsijungti į specialiosios olimpiados judėjimą gali visi sutrikusio intelekto asmenys nuo 8 metų, kuriems yra nustatytas intelekto sutrikimas. Tarptautinis specialiosios olimpiados komitetas, remiantis Amerikos SI asociacija,  yra parengęs vadinamojo tinkamumo specialiajam olimpiniam sąjūdžiui apibrėžimą:

Specialiame judėjime gali dalyvauti asmuo kurio intelekto sutrikimas yra protinis atsilikimas, esant IQ žemiau 70, esant ribotiems sugebėjimams dvejose ar daugiau veiklų (jų yra 10: bendravimas, socialiniai įgūdžiai, apsitarnavimas kasdieniame gyvenime sveikatos sferoje, darbas buityje, laisvalaikio sferoje – nedaro sprendimų, sveikatos ir saugumo sferoje, veiklos kryptingumas, mokslas, visuomeninė veikla, darbas) ir tai pasireiškiant iki 18 metų.

 

Vilniaus Specialiosios Olimpiados plaukimo klubas

Asta Misiūnaitė

Asta Misiūnaitė

Gimimo data: 1980-03-19

Išsilavinimas: 2004 m. Vilniaus pedagoginiame universitete gamtos mokslų fakultete įgijo sporto magistro laipsnį.

2002 m. Lietuvos kūno kultūros akademijoje sporto edukologijos fakultete įgijo sporto bakalauro laipsnį, kūno kultūros mokytojo ir plaukimo trenerio profesinę kvalifikaciją.

Patirtis: 15 metų moko plaukti įvairaus amžiaus vaikus ir suaugusiuosius, konsultuoja taisyklingo plaukimo ir plaukimo technikos tobulinimo klausimais. 12 metų moko plaukti intelekto sutrikimą, proto ir psichikos negalią, specialiuosius ugdymosi poreikius turinčius vaikus ir jaunuolius.

Pasiekimai: 2013 m. Pasaulio specialiosios olimpiados žiemos žaidynių Pietų Korėjoje Lietuvos delegacijos vadovo padėjėja ir antroji slidinėjimo trenerė.

2015 m. Pasaulio specialiosios olimpiados vasaros žaidynių Los Andžele (JAV) Lietuvos delegacijos plaukimo trenerė.

Miglė Banytė

Miglė Banytė

Gimimo data: 1991-06-17

Išsilavinimas: 2015 m. Mykolo Romerio universitete įgijo viešojo administravimo bakalauro laipsnį.

2010 m. Vilniaus pedagoginiame universitete trenerių perkvalifikavimo kursuose įgijo plaukimo  trenerio licenciją.

Patirtis: 6 metus moko plaukti įvairaus amžiaus vaikus ir suaugusiuosius, konsultuoja taisyklingo plaukimo ir plaukimo technikos tobulinimo klausimais. 2 metus moko plaukti intelekto sutrikimą, proto ir psichikos negalią, specialiuosius ugdymosi poreikius turinčius vaikus ir jaunuolius.

Pasiekimai: Lietuvos plaukimo meistrė, daugkartinė Lietuvos jaunių, jaunimo ir suaugusiųjų čempionė ir prizininkė, Europos čempionatų dalyvė, Pabaltijo čempionatų prizininkė, SELL žaidynių dalyvė ir prizininkė.

 

Natalija Zareckaja

Natalija Zareckaja

Gimimo data: 1951-01-05

Išsilavinimas: aukštasis universitetinis išsilavinimas, vyresniojo papildomo ugdymo pedagogo (sportas) kvalifikacijos kategorija.

Patirtis: Daugiau nei 40 metų moko plaukti įvairaus amžiaus vaikus ir suaugusiuosius, konsultuoja taisyklingo plaukimo ir plaukimo technikos tobulinimo klausimais. Daugiau nei 30 metų moko plaukti intelekto sutrikimą, proto ir psichikos negalią, specialiuosius ugdymosi poreikius turinčius vaikus ir jaunuolius.

Pasiekimai: Ukrainos plaukimo meistrė, daugkartinė Ukrainos čempionė ir prizininkė.

Tikslai

dive1

Ugdyti vaikų ir jaunuolių, turinčių intelekto sutrikimą, proto ir psichikos negalią, sveikatą, vykdyti ligų prevenciją, gerinti socialinę ir fizinę aplinką, socialinę integraciją į visuomenę propaguojant, plėtotojant, organizuojant dalyvavimą sportinėje, sveikatinimo, sveikatingumo veikloje.

fish16Paruošti intelekto sutrikimą, proto ir psichikos negalią turinčius vaikus ir jaunuolius dalyvauti neįgaliųjų plaukimo varžybose bei čempionatuose Lietuvoje ir užsienyje tuo garsinant Lietuvos ir Vilniaus vardą.

 

Uždaviniai

lifeguard7Gerinti Vilniaus mieste gyvenančių sutrikusio intelekto, proto ir psichikos negalią turinčių vaikų ir jaunimo psichinę, fizinę sveikatą ir užimtumą.

synchronized
Organizuoti intelekto, proto ir psichikos negalią turintiems vaikams ir jaunimui turiningą ir aktyvų, sveikatą stiprinantį ir sveikos gyvensenos įgūdžius formuojantį laisvalaikį per plaukimą.

stair

Didinti sutrikusio intelekto, proto ir psichikos negalią turinčių vaikų ir jaunuolių socialinius ir savarankiško gyvenimo įgūdžius naudojantis baseinu, persirengimo kambariais kartu su sveikaisiais asmenimis.

stickman1

Formuoti neįgaliesiems taisyklingo plaukimo įgūdžius, mokyti plaukimo technikos, lavinti sportinius gebėjimus.

swimming

Paruošti gabiausius plaukti neįgaliuosius dalyvauti Lietuvos specialiojo olimpinio komiteto organizuojamose plaukimo varžybose bei čempionatuose Lietuvoje bei užsienyje.

swimming17

Pritraukti rėmėjus mokymo plaukti projektams finansuoti.

Galerija